Jak pisaliśmy w artykule Czy małej firmie jest potrzebna centrala?, jednym z elementów wpływających na dobre pierwsze wrażenie w kontaktach telefonicznych są komunikaty głosowe. Dzięki nim usprawnimy pracę osób odbierających połączenia oraz poprawimy komfort obsługi klientów.
W kolejnym artykule dotyczącym systemów telekomunikacyjnych IP PBX Prima, IP PBX Server Proxima oraz PBX Server Libra dowiesz się:
Niektórzy nie lubią wysłuchiwać nagranych komunikatów i jeśli dzwonią do firmy, woleliby od razu z kimś porozmawiać. Jednak nie zawsze jest to możliwe. Kiedy więc mimo wszystko warto stosować zapowiedzi głosowe?:
Zapowiedź powitalna sprawia, że klient otrzymuje podstawowe informacje, tzn.:
Komunikaty głosowe mogą tworzyć kilka poziomów (mamy wtedy do czynienia z tzw. systemem IVR – Interaktywnej Obsługi Głosowej), które przydadzą się w firmie o bardziej rozbudowanej strukturze. Mogą również zawierać treści często się zmieniające, np.:
Tego typu zindywidualizowane zapowiedzi są wspierane przez komunikaty systemowe, informujące np. o tym, jak długa jest kolejka oczekujących osób i jaki jest przewidywany czas oczekiwania, jeśli rozmowa nie może być natychmiast odebrana. Zapowiedzią uprzedzimy też o nagrywaniu rozmów. Kilka komunikatów, podzielonych nawet na trzy poziomy, mamy do dyspozycji również w małej centralce Prima (piszemy o tym w tym artykule).
Przed przystąpieniem do nagrania zapowiedzi słownej należy przemyśleć jej treść pod kątem informacji najcenniejszych dla klienta. Musimy pamiętać, że osoba do nas dzwoniąca chce szybko uzyskać odpowiedź na swoje pytania.
Czy wiemy, w jakich sprawach klienci i kontrahenci najczęściej dzwonią do firmy oraz do których osób powinni mieć ułatwiony dostęp? Rozważmy to już na etapie planowania organizacji ruchu przychodzącego, wykorzystajmy numery grupowe oraz bezpośrednie DDI. Następnie do tak stworzonego schematu przygotujmy treść komunikatów.
Dobra zapowiedź głosowa:
Ważne: przed nagraniem zanotuj treść zapowiedzi i odczytaj ją na głos kilkukrotnie, aby zapoznać się z tekstem, nie popełnić błędu podczas nagrania i poćwiczyć intonację. Warto odczytać zapowiedź drugiej osobie, aby sprawdzić, czy komunikat jest zrozumiały.
W celu przygotowania dobrych zapowiedzi głosowych zachęcamy do skorzystania z usług lektorskich. Miłą barwą głosu, wyraźną wymową oraz odpowiednim tempem wypowiedzi zawodowi lektorzy stworzą zrozumiałe komunikaty doskonałej jakości. Można skorzystać z usług lektorskich oferowanych przez Platan we współpracy z profesjonalnym studiem nagrań lub zamówić zapowiedzi w jednym z banków głosów.
Nie wszyscy przedsiębiorcy wykorzystują potencjał zapowiedzi głosowych w centrali. Jedni rezygnują z nich zupełnie, inni nagrywają niedbale, bez przygotowania, albo zlecają to przypadkowym osobom. Często słychać wówczas zakłopotanie osoby nagrywającej, jej niepewność oraz nienaturalny głos. Niejednokrotnie zostają zarejestrowane odgłosy tła – rozmowy, dźwięki z innych pomieszczeń. Takie nagranie zamiast wzmocnienia naszego wizerunku przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego.
Jeśli jednak nie chcemy skorzystać z usług lektorskich, ale nagrać zapowiedź do centrali Platan samodzielnie, możemy to zrobić:
Nie zalecamy tego rozwiązania z powodu gorszej jakości nagrań wykonanych w ten sposób. Gdyby jednak zapowiedź była potrzebna szybko, np. aby tymczasowo poinformować o innych godzinach pracy czy nagłych zdarzeniach, można ją nagrać przez uprawniony telefon podłączony do centrali. Jak to zrobić?
Instalator programujący serwer Platan może przewidzieć – jeśli jest taka potrzeba – opcję wgrywania tymczasowych zapowiedzi samodzielnie przez użytkownika. Najlepiej wykorzystać do tego celu wybrany numer zapowiedzi (np. 15) i jeden telefon z nadanym uprawnieniem do programowania centrali.
Aby zapowiedzi odtwarzały się w całości, niezależnie od długości ich trwania, wybierz dla danej zapowiedzi w Proximie i Librze czas komunikatu jako Auto.
Cały ciąg wybieranych cyfr (np. *708123456782915) dla ułatwienia można zapisać użytkownikowi pod przyciskiem pamięci w uprawnionym telefonie. Wówczas użytkownik po podniesieniu słuchawki wybiera kod z pamięci telefonu, nagrywa zapowiedź, zatwierdza przyciskiem # i gotowe. Nagrany przez telefon komunikat pojawi się od razu w przewidzianym do tego miejscu w schemacie dzwonienia, bez dalszej ingerencji instalatora.
Plik z zapowiedzią musi być przygotowany w formacie akceptowalnym przez system telekomunikacyjny. Przy nagrywaniu zapowiedzi przez telefon nie ma tego problemu. Musimy jednak zadbać o odpowiedni format, gdy korzystamy z komunikatów nagranych samodzielnie przez komputer, otrzymanych od lektorów lub stworzonych za pomocą syntezatora mowy.
Plik dźwiękowy do systemów telekomunikacyjnych Platan (Prima, Proxima, Libra) należy przygotować w formacie: WAV, kodek A-Law, próbkowanie 8 kHz, mono, 64 kbit/s. Uwaga: zapowiedzi zamówione u firmie Platan przesyłamy w wymaganym formacie, sprawdzone przez inżyniera dźwięku 🙂
Jeśli plik ma inne parametry, nie będzie prawidłowo odtwarzany przez centralę. Trzeba go skonwertować, np. za pomocą darmowego oprogramowania Audacity. Jak to zrobić?
W programie Audacity otwieramy źródłowy plik dźwiękowy. W przykładzie posłużymy się plikiem w formacie mp3, stereo.
Następnie ustawiamy częstotliwość projektu na 8 kHz:
Ostatnim etapem konwersji jest zapisanie pliku w formacie wave, kodek A-law. Aby zapisać plik, wybieramy opcję Eksportuj jako .wav z menu Plik → Eksportuj. Przed zapisaniem należy wybrać typ jako Inne nieskompresowane pliki, ustawić nagłówek WAV (Microsoft) i kodowanie A-Law. Tak przygotowany plik zapisujemy na dysku:
Zapisany plik wgrywamy do systemu telekomunikacyjnego Platan odpowiednio w menu:
Wybraną zapowiedź odsłuchamy z dowolnego telefonu podłączonego do centrali po wybraniu kodu *701 i numeru zapowiedzi, np. *70115.
Na koniec sprawdźmy, co usłyszy dzwoniąca do nas osoba i gdzie trafi po wybraniu numeru podanego na zapowiedzi. Po prostu zadzwońmy na firmowy numer. Jakie wrażenie wywarłaby na nas taka firma, gdybyśmy to my byli klientem? Oby pozytywne!
W artykule przedstawiliśmy korzyści z zastosowania zapowiedzi słownych w centralach telefonicznych, omówiliśmy cechy dobrych komunikatów. Następnie pokazaliśmy, jak zapisać plik w formacie akceptowanym przez systemy telekomunikacyjne Platan oraz jak wgrać go do centrali.
Pisali do Was:
Tomasz Jaroszewski
Joanna Lewandowska
PS Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dziękujemy!
Nie wiesz, jaką centralę, urządzenia lub oprogramowanie wybrać? Porozmawiajmy – doradzimy, wyjaśnimy Partnerzy Platan i Autoryzowani Instalatorzy to sieć współpracujących z nami firm. Odwiedzą miejsce planowanej inwestycji, dopasują najlepsze rozwiązanie, zaoferują je w cenach producenta, zainstalują, zaprogramują, przeszkolą użytkowników i będą opiekować się systemem telekomunikacyjnym na miejscu.