Platan.pl / Centrale / Blog / Jak działa podsłuch w centralach Platan?

Jak działa podsłuch w centralach Platan?

CENTRALE | Data publikacji: 17.09.2021 | Ostatnia aktualizacja: 23.01.2024
Podsłuch w więzieniach dzięki centralom Platan

Coraz częściej w firmach obsługujących klientów za pomocą telefonów monitoruje się i nagrywa rozmowy. Kto i dlaczego chciałby je dodatkowo podsłuchiwać oraz w nie ingerować? Okazuje się, że jest taka potrzeba. Oto, jak na nią odpowiedzieliśmy i jak opracowaliśmy funkcję podsłuchu w centralach Platan.

Kto potrzebuje kontroli rozmów?

Otrzymaliśmy zapytanie od ukraińskiego systemu penitencjarnego. Potrzebna była możliwość kontrolowania więźniów podczas widzeń, gdy rozmawiają ze swoimi gośćmi – oddzieleni od nich szybą – przez słuchawki telefonów bez klawiatury.

Gdy zaczęliśmy nad tym rozwiązaniem pracować, jeden z naszych Partnerów przekazał podobne zapytanie z polskiego systemu więziennictwa. Tym razem było potrzebne nie tylko kontrolowanie rozmównic, ale i monitorowanie zewnętrznych rozmów telefonicznych. Dotyczyło to zwłaszcza więźniów z kategorią N (niebezpieczni), którym umożliwiono kontakt przez wandaloodporne unifony zamontowane w celach. Zgłoszono następujące potrzeby:

  1. ograniczanie czasu trwania rozmów,
  2. uprzedzanie sygnałem o kończącym się czasie przewidzianym na połączenie,
  3. aktywowanie oraz wyciszanie mikrofonu w telefonie podsłuchującego w dowolnym momencie, aby mógł swobodnie ingerować w przebieg rozmowy,
  4. możliwość przerwania podsłuchiwanej rozmowy w dowolnym momencie bez uprzedzenia.

 

Zobacz, jak działa podsłuch w centralach Platan

Oto, jak odpowiedzieliśmy na to zapotrzebowanie i co zrealizowaliśmy. Na krótkim filmie przedstawiamy, jak działa podsłuch w centralach Platan:

Kliknij, aby zobaczyć animację, jak działa podsłuch w centralach Platan - na kanale PlatanPL

 

Kody przydatne w podsłuchu

Do realizowania funkcji podsłuchu przydadzą się następujące kody:

  • *75 TEL – gdzie TEL to numer wewnętrzny podsłuchiwanego telefonu; kod wpisany na klawiaturze telefonu podsłuchującego uruchamia podsłuch numeru TEL. 
  • 1 – włączenie się osoby podsłuchującej do rozmowy (aktywacja mikrofonu).
  • 0wyciszenie mikrofonu osoby podsłuchującej bez przerywania podsłuchu.
  • * (gwiazdka) – wciśnięta przez podsłuchującego uruchamia licznik czasu zdefiniowanego do zakończenia rozmowy. Na potwierdzenie jego uruchomienia podsłuchujący słyszy w słuchawce potrójne BEEP. Na 30 s przed upłynięciem tego czasu wszyscy słyszą potrójny ostrzegawczy sygnał BEEP. Po upłynięciu wyznaczonego czasu centrala automatycznie rozłączy połączenie.
  • # (hash, kratka) – wciśnięta przez podsłuchującego rozłącza bez uprzedzenia połączenie dla podsłuchiwanego. Podsłuchujący może natomiast porozmawiać jeszcze z osobą, z którą rozmawiano, aby np. poinformować o przyczynie przerwania rozmowy i rozłączenia.

Licznik czasu definiowany w oknie Czasy serwera może wynosić od 1 min. do 30 min. Domyślnie 10 min.

Podsłuch rozmów telefonicznych w więzieniach stosowany jest ze względów bezpieczeństwa
Podsłuch rozmów telefonicznych w więzieniach stosowany jest ze względów bezpieczeństwa

Kto jeszcze może wykorzystać podsłuch?

Funkcję opracowaliśmy z myślą o systemie więziennictwa, na podstawie zgłoszonych potrzeb i oczekiwań dotyczących kontroli połączeń telefonicznych.

Podsłuch znajdzie jednak zastosowanie także w call centers oraz wszędzie tam, gdzie pracodawca chce monitorować przeprowadzane rozmowy telefoniczne. Przyda się np. podczas szkoleń, wdrażania nowych pracowników lub w ramach dbałości o jakość obsługi.

Co jest potrzebne, aby podsłuchiwać?

Do zrealizowania podsłuchu rozmów w centrali telefonicznej nie są wymagane dodatkowe urządzenia. Potrzebne będą:

  • serwer PBX Libra, Proxima plus / Proxima od wersji 2.20.xx,
  • licencja na podsłuch (jedna na serwer PBX, niezależnie od liczby osób podsłuchujących i podsłuchiwanych; licencja daje dostęp do nadawania uprawnień do podsłuchiwania oraz wskazywania portów podsłuchiwanych),
  • dowolnego typu telefony (analogowe, systemowe, IP, softphone’y) podłączone do centrali. Podsłuchiwać można również komórki zdefiniowane jako porty zewnętrzne.

Sposób działania podsłuchu w serwerach Proxima i Libra przetestujesz przez 30 dni dzięki bezpłatnej licencji tymczasowej.

 

Konfiguracja funkcji podsłuch

Zobacz fragment webinarium, podczas którego omawialiśmy m.in. funkcję podsłuch i jej konfigurację w serwerach Proxima i Libra. Dla łatwiejszej nawigacji po webinarium ustawiliśmy znaczniki czasowe – o podsłuchu mówimy od 0:52 do 11:47 min.:

Kliknij, aby zobaczyć fragment webinarium, na którym omawiano podsłuch - na kanale PlatanPL

 

Podsumowanie

Przedstawiliśmy w skrócie, jakie zapotrzebowanie związane z monitoringiem połączeń telefonicznych zgłoszono nam z systemu penitencjarnego. Następnie opisaliśmy – słownie i obrazowo – w jaki sposób zrealizowaliśmy funkcję podsłuchu w serwerach Platan. Zaproponowaliśmy też, gdzie jeszcze znajdzie ona zastosowanie. Na koniec w przywołanym fragmencie webinarium pokazaliśmy, jak się ją konfiguruje w programach do zarządzania serwerami Platan.

Przypominamy, że funkcje licencjonowane, w tym podsłuch, można przed zakupem przetestować bezpłatnie przez 30 dni. Zachęcamy do testów!

Podsłuch opisała dla Was:
Joanna Lewandowska

PS Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dziękujemy!

 

Proxima, Libra, Telefony, Porady

Platan

Najczęściej zadawane pytania

Czy podsłuch w centrali jest legalny?

Rozwiń Zwiń
Podsłuch w centrali, podobnie jak nagrywanie rozmów, można uzasadniać interesem firmy (kontrola jakości obsługi) lub instytucji (względy bezpieczeństwa w przypadku więzień). Aby działać zgodnie z prawem, o podsłuchu (monitorowaniu) połączeń telefonicznych należy poinformować zarówno pracowników nim objętych, jak i klientów czy kontrahentów, podobnie jak to jest w przypadku uprzedzania o nagrywaniu połączeń. O tym, jak to zrobić w centrali za pomocą zapowiedzi głosowych, pisaliśmy w artykule Jak ustawić zapowiedź dla osób dzwoniących na numery DDI?

Kto może mnie podsłuchiwać?

Rozwiń Zwiń
Rozmowy telefoniczne mogą być podsłuchiwane wyłącznie przez uprawnione do tego osoby, wyznaczone przez administratora systemu, ze wskazanego numeru telefonu. Do zrealizowania funkcji muszą być spełnione dwa warunki: w ustawieniach wskazuje się telefon (port), który może podsłuchiwać, i ten, który może być podsłuchiwany. Nie ma możliwości podsłuchu przez innych, nieuprawnionych użytkowników systemu.

Czy funkcja podsłuchu w centrali umożliwia także podsłuchiwanie pomieszczenia?

Rozwiń Zwiń
Nie, funkcja dotyczy tylko monitoringu połączeń telefonicznych. Nie można jej uruchomić w telefonie, przez który nie jest prowadzona rozmowa. Podsłuchujący może jednak usłyszeć w czasie podsłuchiwanej rozmowy dźwięki z otoczenia, podobnie jak to jest w przypadku każdego innego połączenia telefonicznego.

Czy będę wiedzieć, w którym momencie podsłuch jest włączany?

Rozwiń Zwiń
Nie. Osoby podsłuchiwane powinny być uprzedzone o możliwości monitorowania ich rozmów telefonicznych, natomiast samo włączenie podsłuchu przy danym połączeniu nie jest im sygnalizowane. Wyciszenie mikrofonu zapewnia podsłuchującemu swobodę prowadzenia nadzoru.

Czy dołączenie do rozmowy podsłuchiwanej w centrali to „wejście na trzeciego”?

Rozwiń Zwiń
Funkcja „wejście na trzeciego” jest formą anonsowania połączenia. Pozwala na przerwanie komuś prowadzonej rozmowy, aby połączyć rozmawiającego z kolejnym dzwoniącym. Nie można „wejść na trzeciego”, jeśli nie ma oczekującego połączenia miejskiego. W podsłuchu osoba ingerująca w rozmowę osób podsłuchiwanych może w każdej chwili aktywować mikrofon swojego telefonu, by dołączyć do połączenia.

Czy podsłuch może być używany jednocześnie z nagrywaniem rozmów?

Rozwiń Zwiń
Tak, to niezależne funkcje. W przypadku nagrywania wskazuje się w ustawieniach, które numery i jakie typy połączeń (miejskie wychodzące, miejskie przychodzące, wewnętrzne) są nagrywane. Nagrywanie jest prowadzone przez centralę w sposób ciągły. Funkcja podsłuch jest realizowana na żądanie osób uprawnionych, dla poszczególnych połączeń.

Zobacz również

Zobacz wszystkie
Jak kierować połączenia w zależności od godziny?

02.02.2023

Jak kierować połączenia w zależności od godziny?

Pokazujemy, jak skonfigurować centralę Platan, aby ułatwić pracownikom odbieranie po godzinach telefonów kierowanych do innych osób.

Przeczytaj
Centrale
Smart Callback, czyli po nitce do kłębka

23.09.2022

Smart Callback, czyli po nitce do kłębka

Dzięki Smart Callback osoba oddzwaniająca na nieodebrane połączenie trafia bezpośrednio do pracownika, który się z nią kontaktował przez firmową centralę.

Przeczytaj
Centrale
Zrób dobre wrażenie – pomogą komunikaty głosowe

03.03.2022

Zrób dobre wrażenie – pomogą komunikaty głosowe

Komunikaty głosowe, czyli jak zrobić dobre wrażenie. Kiedy stosować zapowiedzi głosowe w centralach, co powinny zawierać, jak je przygotować i gdzie zamówić usługi lektorskie.

Przeczytaj
Centrale
Praca zdalna w praktyce przy użyciu centrali Platan

29.06.2021

Praca zdalna w praktyce przy użyciu centrali Platan

Jak wyglądała praca zdalna przy użyciu centrali Platan w czasie pandemii? Co najlepiej sprawdziło się w praktyce? Zebraliśmy doświadczenia pracowników różnych działów.

Przeczytaj
Centrale
Kolejkowanie – walka dobra ze złem

07.10.2020

Kolejkowanie – walka dobra ze złem

Nie lubimy kolejek. Czasem są nieuniknione, a dobrze zorganizowane usprawniają obsługę interesantów. Czym jest kolejkowanie połączeń i jak je skonfigurować.

Przeczytaj
Centrale
Jak usprawnić pracę przychodni w czasie pandemii COVID-19?

23.09.2020

Jak usprawnić pracę przychodni w czasie pandemii COVID-19?

Jak usprawnić obsługę telefoniczną pacjentów w przychodni lekarskiej w czasie pandemii COVID-19? Jak zrobić w centrali automatyczną ankietę?

Przeczytaj
Centrale
Jak zorganizować pracę zdalną?

12.03.2020

Jak zorganizować pracę zdalną?

W czasie zagrożenia koronawirusem wielu pracodawców chce pracownikom zorganizować pracę zdalną. Podpowiadamy, jak to zrobić za pomocą systemów Platan.

Przeczytaj
Centrale
O k(urczę), telefony, zapomniałem o telefonach…

31.01.2020

O k(urczę), telefony, zapomniałem o telefonach…

Jak sobie poradzić za pomocą produktów Platan, gdy w projekcie instalacji zapomniano o sieci telefonicznej, a okazuje się, że telefony jednak są potrzebne.

Przeczytaj
Centrale
Smartfon w Multi Phone vs przekierowania na komórkę

30.09.2019

Smartfon w Multi Phone vs przekierowania na komórkę

Dlaczego smartfon zdefiniowany jako port zewnętrzny w Multi Phone bije na głowę przekierowania na komórkę w centrali.

Przeczytaj
Centrale

Skontaktuj się z nami

Nie wiesz, jaką centralę, urządzenia lub oprogramowanie wybrać? Porozmawiajmy – doradzimy, wyjaśnimy Partnerzy Platan i Autoryzowani Instalatorzy to sieć współpracujących z nami firm. Odwiedzą miejsce planowanej inwestycji, dopasują najlepsze rozwiązanie, zaoferują je w cenach producenta, zainstalują, zaprogramują, przeszkolą użytkowników i będą opiekować się systemem telekomunikacyjnym na miejscu.

Punkty sprzedaży

Punkty sprzedaży

Znajdź instalatora w pobliżu swojej lokalizacji.

Gdzie kupić?