Platan.pl / Centrale / Blog / Na ile sposobów można złożyć Primę?

Na ile sposobów można złożyć Primę?

CENTRALE | Data publikacji: 27.02.2018 | Ostatnia aktualizacja: 05.07.2024
Na ile sposobów można złożyć Primę

Na ile sposobów można złożyć Primę?

W artykule Centrala Prima – którą wybrać? przedstawiliśmy podobieństwa i różnice między trzema modelami centrali Prima. Dziś powiemy, jak złożyć Primę, popatrzymy na jej budowę i wyjaśnimy, co kryje się pod tajemniczymi „do…” oznaczającymi maksymalne dostępne konfiguracje wyposażeń.

Omówmy w skrócie modułową budowę serii central Prima, dzięki temu zrozumiesz, który model w co można wyposażyć i kosztem czego to się odbędzie.

Na początek pytanie zawarte w tytule: jak myślisz, na ile sposobów można złożyć Primę? Policzysz? Rozwiązania szukaj pod koniec artykułu.

 

Prima mini – prościej się nie da

Najprościej jest w przypadku centrala Prima mini, bo mamy tam tylko trzy możliwości konfiguracji sprzętowej. Najmniejsza kombinacja zawiera porty do podłączenia 2 linii miejskich (LM) oraz 6, 8 albo 10 portów wewnętrznych (zwanych żargonowo liniami wewnętrznymi, stąd powszechnie stosowany skrót LW). Przy zamówieniu trzeba się zdecydować na jeden z tych wariantów. Ale nawet jeśli wybierzesz konfigurację bazową (2LM/6LW), to będzie można w przyszłości centralkę rozbudować, aby obsługiwała dodatkowe 2 lub 4 telefony. Odpada natomiast kwestia jakichkolwiek licencji, bo w Primie mini niczego nie licencjonujemy.
Aktualizacja: od 1 listopada 2023 r. także w Primie mini dostępne są licencje na porty i kanały VoIP

Jak wygląda to w środku? W centrali na stałe są zamontowane porty konfiguracji bazowej. Poza nią masz do dyspozycji jeden slot, na kartę z 2 lub 4 portami wewnętrznymi. I tyle. Prawda, że proste? Oczywiście jeśli zamówisz od razu większą konfigurację, to dostaniesz wszystko poskładane i gotowe do użycia. Przy rozbudowach trzeba będzie kartę włożyć samodzielnie.

Fot. 1. Wnętrze centrali Prima mini - konfiguracja bazowa
Fot. 1. Wnętrze centrali Prima mini - konfiguracja bazowa
Fot. 2. Prima mini - wolny slot na dodatkową kartę
Fot. 2. Prima mini - wolny slot na dodatkową kartę
Fot. 3. Prima - karta 2 wewnętrznych portów analogowych (LOC2)
Fot. 3. Prima - karta 2 wewnętrznych portów analogowych (LOC2)
Fot. 4. Prima - karta 4 wewnętrznych portów analogowych (LOC4).
Fot. 4. Prima - karta 4 wewnętrznych portów analogowych (LOC4).

W centrali Prima mini dostępne opcje podsumujemy tak:

konfiguracja bazowa Prima mini slot 1
  • 2 porty analogowych linii miejskich
  • 6 wewnętrznych portów analogowych

+

  • 2 wewnętrzne porty analogowe
  • 4 wewnętrzne porty analogowe

 

Aktualizacja: oraz dodatkowo od 1 listopada 2023 r.:

  • do 8 licencji na kanały VoIP dla połączeń miejskich i wewnętrznych
  • do 8 licencji na wewnętrzne porty VoIP (podłączenie do 8 telefonów VoIP)
  • do 8 licencji na obsługę transmisji wideo na portach VoIP.

 

Prima nano – układaj, jak chcesz

Prima nano daje największą swobodę wyboru i dowolnego zestawiania potrzebnych elementów. Jako konfigurację bazową otrzymasz 4 analogowe porty wewnętrzne (do podłączenia 4 zwykłych telefonów) oraz dwa uniwersalne sloty na obsadzenie kart dodatkowych. Inaczej niż w Primie mini tutaj w każdy slot można włożyć dowolny typ karty: z portem do przyłączenia analogowej linii miejskiej lub ISDN, kartę GSM oraz 2 lub 4 analogowe porty wewnętrzne do telefonów.

Wnętrze centrali Primy nano oraz poszczególne karty wyglądają tak:

Fot. 5. Wnętrze centrali Prima nano - konfiguracja bazowa
Fot. 5. Wnętrze centrali Prima nano - konfiguracja bazowa
Fot. 6. Prima nano - wolne sloty na dodatkowe karty
Fot. 6. Prima nano - wolne sloty na dodatkowe karty
Fot. 3. Prima - karta 2 wewnętrznych portów analogowych (LOC2)
Fot. 3. Prima - karta 2 wewnętrznych portów analogowych (LOC2)
Fot. 4. Prima - karta 4 wewnętrznych portów analogowych (LOC4)
Fot. 4. Prima - karta 4 wewnętrznych portów analogowych (LOC4)
Fot. 7. Prima - karta z 1 portem analogowej linii miejskiej (LIN)
Fot. 7. Prima - karta z 1 portem analogowej linii miejskiej (LIN)
Fot. 8. Prima - karta z 1 portem ISDN BRA (2B+D)
Fot. 8. Prima - karta z 1 portem ISDN BRA (2B+D)
Fot. 9. Prima - karta GSM (na 1 kartę SIM)
Fot. 9. Prima - karta GSM (na 1 kartę SIM)

Niezależnie od konfiguracji sprzętowej są jeszcze licencje na podłączenie telefonów VoIP. Kanały VoIP pozwolą na prowadzenie rozmów VoIP i na logowanie do kont u operatorów VoIP. Licencje na obsługę transmisji wideo dodaj, jeśli chcesz korzystać z wideobramofonów lub wideotelefonów IP. Jeśli ponadto masz zamiar nagrywać rozmowy, to konieczny będzie zakup przemysłowej karty SD oraz licencji na każde dwa kanały (jednoczesne rozmowy), które chcesz nagrywać.

Zbiorczo w centrali Prima nano mamy:

konfiguracja
bazowa Prima nano
 slot 1slot 2
  • 4 wewn. porty analogowe

+

  • 1 port analogowej linii miejskiej
  • 2 wewn. porty analogowe
  • 4 wewn. porty analogowe
  • 1 port ISDN (2B+D)
  • 1 karta GSM
  • 1 port analogowej linii miejskiej
  • 2 wewn. porty analogowe
  • 4 wewn. porty analogowe
  • 1 port ISDN (2B+D)
  • 1 karta GSM

 

Oraz dodatkowo:

  • do 8 licencji na kanały VoIP dla połączeń miejskich i wewnętrznych
  • do 8 licencji na wewnętrzne porty VoIP (do 8 telefonów VoIP)
  • do 8 licencji na obsługę transmisji wideo na portach VoIP
  • licencje na nagrywanie rozmów – do 10 kanałów (nagrywanie rozmów wymaga zastosowania karty SD).

 

Gdzie leży granica?

Dzięki tabelce ze slotami dobrze widać, jakie warianty można zastosować i gdzie są limity kryjące się pod tajemniczymi „do” w zestawieniach maksymalnych konfiguracji wyposażeń. Wystarczy pamiętać, że wybiera się po jednej pozycji z każdej kolumny.

Na przykład jeśli w jeden wolny slot włożysz kartę linii miejskiej, to nic w tym samym slocie już się nie zmieści. Ale w drugim slocie nadal będzie mogła się znaleźć jedna z pięciu kart (w tym druga kartą LM). Z tej samej tabelki widać też, że w Primie nano nie będzie nigdy trzech analogowych LM (w Primie – i owszem, trzy, a nawet cztery LM). Jeśli z kolei podłączysz 12 zwykłych telefonów, to nie zostanie już wolny slot na wyposażenia tradycyjnych linii miejskich. Wówczas, jeśli chcesz centralę wykorzystać do łączności zewnętrznej, trzeba będzie sięgnąć do licencji VoIP.

Inaczej jest w przypadku licencji: możesz mieć wszystkie maksymalne wartości jednocześnie. Czyli 8 kanałów VoIP oraz 8 portów (telefonów) VoIP, wszystkie z obsługą wideo, a do tego nagrasz rozmowy na wszystkich posiadanych kanałach.

 

Prima – więcej już nie wejdzie

Centrala Prima oferuje najbogatsze wyposażenie w standardzie. W konfiguracji bazowej podłączysz dwie linie miejskie, 6 telefonów analogowych. W standardzie dostaniesz też licencje na 2 porty VoIP (pozwalające na podłączenie 2 telefonów VoIP) oraz licencje na 4 kanały VoIP – do prowadzenia wewnętrznych i zewnętrznych rozmów z wykorzystaniem pakietowej transmisji danych.

Pod pokrywą centrali Prima zobaczysz:

Fot. 10. Wnętrze centrali Prima – konfiguracja bazowa
Fot. 10. Wnętrze centrali Prima – konfiguracja bazowa
Fot. 11. Prima – wolne sloty na dodatkowe karty wyposażeń
Fot. 11. Prima – wolne sloty na dodatkowe karty wyposażeń

Karty, które można włożyć w wolne sloty, są takie same jak w przypadku centrali Prima nano (spójrz na wcześniejszą galerię).

Podobnie jak we wcześniejszych modelach, tak i w centrali Prima dokupisz licencje na porty VoIP, kanały VoIP i na transmisję wideo. Łączna dostępna liczba portów i kanałów VoIP będzie jednak taka sama, czyli po 8.

Wolne sloty możesz obsadzić później, gdy zmienią się potrzeby. Licencje na kanały i porty VoIP oraz na transmisję wideo nagrywanie rozmów są niezależne od konfiguracji sprzętowej i można je zakupić w dowolnym momencie.

Do wyboru:

konfiguracja bazowa Prima slot 1slot 2
  • 4 kanały VoIP
  • 2 porty analogowych linii miejskich
     
  • 6 wewn. portów analogowych
  • 2 wewn. porty VoIP

+

  • 1 port analogowej linii miejskiej
  • 2 wewn. porty analogowe
  • 4 wewn. porty analogowe
  • 1 port ISDN (2B+D)
  • 1 karta GSM
  • 1 port analogowej linii miejskiej
  • 2 wewn. porty analogowe
  • 4 wewn. porty analogowe
  • 1 port ISDN (2B+D)
  • 1 karta GSM

 

I jak w centrali Prima nano – wybierasz po jednej pozycji z każdej kolumny.

Dodatkowo masz do dyspozycji:

  • do 4 licencji na kanały VoIP dla połączeń miejskich i wewnętrznych
  • do 6 licencji na wewnętrzne porty VoIP (łącznie do 8 telefonów VoIP)
  • do 8 licencji na obsługę transmisji wideo na portach VoIP
  • do 10 kanałów nagrywania rozmów (nagrywanie wymaga zastosowania karty SD).

 

Na ile sposobów można złożyć Primę – podsumowanie

Na ile sposobów można więc złożyć Primę nano i Primę? Samych wariantów obsadzenia slotów dla każdej z nich przy danej konfiguracji bazowej doliczyliśmy się 21 (czyli 42 dla obu). Tak więc po dodaniu trzech wariantów Primy mini możemy wybierać z… 45 opcji! 

A może ktoś zechce policzyć, ile tych możliwości będzie z uwzględnieniem kombinacji licencji na VoIP i wideo we wszystkich trzech modelach? 😉 Uprzedzamy, że nawet bez liczenia nagrywania idzie to w tysiące! I to w tak małych centralkach…

Z pierwszego artykułu Centrala Prima – którą wybrać? cyklu Prima krok po kroku wiesz już, jak się różnią Primy funkcjonalnie i pojemnościowo. Teraz znasz także ich budowę oraz dostępne kombinacje wyposażeń. Dzięki temu możesz samodzielnie wybrać wariant centrali idealnie dopasowany do swoich potrzeb.

kolejnym odcinku cyklu zobaczysz, co dostaniesz, gdy już taką centralkę zamówisz. Zajmiemy się także jej pierwszym montażem, tak by można było od razu zacząć z niej korzystać. W końcu Primy są Plug & Talk.

 

Pisała:
Joanna Lewandowska

 

PS Masz firmę z branży teleinformatycznej i chcesz włączyć centrale Prima do swojej oferty?  Zapraszamy do współpracy. Potrzebujesz centralkę? Zobacz, gdzie ją kupisz najbliżej (ceny producenta).

PS Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Wyślij znajomym, udostępnij w mediach społecznościowych – ułatwią to ikonki poniżej. Dziękujemy!

 

Prima, Prima krok po kroku

Platan

Zobacz również

Zobacz wszystkie
Jak kierować połączenia w zależności od godziny?

02.02.2023

Jak kierować połączenia w zależności od godziny?

Pokazujemy, jak skonfigurować centralę Platan, aby ułatwić pracownikom odbieranie po godzinach telefonów kierowanych do innych osób.

Przeczytaj
Centrale
Smart Callback, czyli po nitce do kłębka

23.09.2022

Smart Callback, czyli po nitce do kłębka

Dzięki Smart Callback osoba oddzwaniająca na nieodebrane połączenie trafia bezpośrednio do pracownika, który się z nią kontaktował przez firmową centralę.

Przeczytaj
Centrale
Zrób dobre wrażenie – pomogą komunikaty głosowe

03.03.2022

Zrób dobre wrażenie – pomogą komunikaty głosowe

Komunikaty głosowe, czyli jak zrobić dobre wrażenie. Kiedy stosować zapowiedzi głosowe w centralach, co powinny zawierać, jak je przygotować i gdzie zamówić usługi lektorskie.

Przeczytaj
Centrale
Jak działa podsłuch w centralach Platan?

17.09.2021

Jak działa podsłuch w centralach Platan?

Często w firmach obsługujących klientów za pomocą telefonów monitoruje się i nagrywa rozmowy. Kto i dlaczego chciałby je podsłuchiwać oraz w nie ingerować?

Przeczytaj
Centrale
Praca zdalna w praktyce przy użyciu centrali Platan

29.06.2021

Praca zdalna w praktyce przy użyciu centrali Platan

Jak wyglądała praca zdalna przy użyciu centrali Platan w czasie pandemii? Co najlepiej sprawdziło się w praktyce? Zebraliśmy doświadczenia pracowników różnych działów.

Przeczytaj
Centrale
Kolejkowanie – walka dobra ze złem

07.10.2020

Kolejkowanie – walka dobra ze złem

Nie lubimy kolejek. Czasem są nieuniknione, a dobrze zorganizowane usprawniają obsługę interesantów. Czym jest kolejkowanie połączeń i jak je skonfigurować.

Przeczytaj
Centrale
Jak usprawnić pracę przychodni w czasie pandemii COVID-19?

23.09.2020

Jak usprawnić pracę przychodni w czasie pandemii COVID-19?

Jak usprawnić obsługę telefoniczną pacjentów w przychodni lekarskiej w czasie pandemii COVID-19? Jak zrobić w centrali automatyczną ankietę?

Przeczytaj
Centrale
Jak zorganizować pracę zdalną?

12.03.2020

Jak zorganizować pracę zdalną?

W czasie zagrożenia koronawirusem wielu pracodawców chce pracownikom zorganizować pracę zdalną. Podpowiadamy, jak to zrobić za pomocą systemów Platan.

Przeczytaj
Centrale
O k(urczę), telefony, zapomniałem o telefonach…

31.01.2020

O k(urczę), telefony, zapomniałem o telefonach…

Jak sobie poradzić za pomocą produktów Platan, gdy w projekcie instalacji zapomniano o sieci telefonicznej, a okazuje się, że telefony jednak są potrzebne.

Przeczytaj
Centrale

Skontaktuj się z nami

Nie wiesz, jaką centralę, urządzenia lub oprogramowanie wybrać? Porozmawiajmy – doradzimy, wyjaśnimy Partnerzy Platan i Autoryzowani Instalatorzy to sieć współpracujących z nami firm. Odwiedzą miejsce planowanej inwestycji, dopasują najlepsze rozwiązanie, zaoferują je w cenach producenta, zainstalują, zaprogramują, przeszkolą użytkowników i będą opiekować się systemem telekomunikacyjnym na miejscu.

Punkty sprzedaży

Punkty sprzedaży

Znajdź instalatora w pobliżu swojej lokalizacji.

Gdzie kupić?