W poprzednim wpisie przybliżyliśmy usługę SIP trunk: Usługa SIP trunk – co to jest i czy warto? Kontynuując temat – tym razem napiszemy krok po kroku, jak skonfigurować SIP trunk w IP PBX Serverze Proxima / Proxima plus, PBX Serverze Libra oraz centralach IP PBX Prima / Prima nano / Prima mini.
Konfigurację usługi SIP trunk omówimy na przykładzie trzech operatorów VoIP: Platan, Netia oraz UPC, uwzględnimy konta z rejestracją oraz bez niej.
Aby uruchomić usługę SIP trunk w systemach telekomunikacyjnych Platan, niezbędne jest wykupienie licencji na kanały VoIP. Liczba wymaganych kanałów VoIP zależy od liczby jednoczesnych połączeń, jaką chcemy wykonywać w usłudze, oraz od tego, z jakich telefonów będziemy korzystać.
Jeżeli używasz telefonów VoIP, to również dla nich musisz zapewnić odpowiednią liczbę licencji na kanały VoIP. Przykładowo: jeśli mamy SIP trunk 3-kanałowy i chcemy zapewnić jednoczesną łączność dla 3 telefonów IP, w serwerze lub centrali Platan będziemy potrzebować licencji na 6 kanałów VoIP.
W ofercie Platan SIP trunk są dostępne: 3 kanały, 10 kanałów, 20 kanałów oraz 30 kanałów. Z kolei w systemach telekomunikacyjnych Platan możemy uruchomić następujące liczby kanałów VoIP:
System | Liczba kanałów VoIP | Maks. liczba kanałów VoIP | Maks. liczba kanałów VoIP |
---|---|---|---|
Libra | 0 | 10* | 384** |
Proxima plus | 0 | 0 | 256 |
Proxima | 0 | 10 | 74 |
Prima | 4 | 8 | n/d |
Prima nano | 0 | 8 | n/d |
Prima mini | 0 | 8 | n/d |
* dla sterownika 1 oraz 2; dla wyższych sterowników do obsługi kanałów VoIP jest wymagana karta VoIP64,
** w zależności od liczby jednostek PBX Servera Libra.
Dodatkowo należy sprawdzić obciążenie i przepustowość aktualnie wykorzystywanego łącza dostępu do sieci internet. Jedna rozmowa wymaga przepustowości około 100 kbit/s zarówno dla pobierania danych (download), jak i wysyłania (upload). W zależności od planowanego natężenia ruchu telefonicznego należy zwiększyć przepustowość łącza lub przeznaczyć niezależne łącze internetowe dla usługi SIP trunk. Jest to rozwiązanie zalecane szczególnie dla usług 20- i 30-kanałowych.
Aby zabezpieczyć system przed próbami ataków hackerskich, podłączmy system telekomunikacyjny za routerem (za NAT). O tym, dlaczego warto to robić, pisaliśmy w artykule 10 dobrych praktyk...
Przed przystąpieniem do konfiguracji usługi SIP trunk ustawiamy parametry sieciowe serwerów Proxima i Libra. W serwerach robimy to w menu: Ustawienia wspólne → Ustawienia VoIP (Rys. 1).
W dolnej części okna znajduje się tabela z urządzeniami, które odpowiadają za komunikację VoIP w poszczególnych stosach VoIP serwera (dodawanie stosów VoIP oraz przechodzenie między nimi – zakładki w górnej części okna).
Stosy VoIP – funkcjonalność serwerów Platan umożliwiająca podpięcie do czterech niezależnych sieci LAN/WAN. Dzięki temu nie trzeba stosować zaawansowanych routerów i przekierowywać na nich portów. Stosy VoIP są wykorzystywane najczęściej wtedy, gdy dostęp do usługi SIP trunk odbywa się przez odrębną sieć LAN/WAN, a telefony VoIP pracują w innej sieci LAN/WAN.
Jeśli w systemie jest karta lub karty VoIP64, zalecam usunięcie ze stosów VoIP karty procesorowej (lokalizacja 1.16).
Dane ustawień parametrów sieciowych otrzymamy od administratora sieci. Do korzystania z usługi SIP trunk nie trzeba przekierowywać portów na routerach ani wpisywać publicznego adresu IP.
Kod licencyjny na odpowiednią liczbę kanałów VoIP wprowadzamy w menu: Administracja → Licencje (Rys. 2).
W centralach IP Prima / Prima nano / Prima mini [od listopada 2023 r. obsługa VoIP jest dostępna także w Primie mini] również należy ustawić parametry sieciowe. W centralach serii Prima za obsługę transmisji VoIP odpowiada tylko procesor i nie ma możliwości bezpośredniego podpięcia do niej dwóch niezależnych sieci. Ustawienia sieciowe wprowadzamy w menu: Administracja → Sieć (Rys. 3).
I również jak w serwerach Proxima i Libra – dane ustawień parametrów sieciowych uzyskamy od administratora sieci. Do korzystania z usługi SIP trunk nie trzeba przekierowywać portów na routerach ani wpisywać publicznego adresu IP.
Licencje na kanały VoIP wprowadzamy w menu Administracja → Licencje (Rys. 4).
Po podpisaniu umowy na świadczenie usługi Platan SIP trunk otrzymamy dane do rejestracji usługi w systemie telekomunikacyjnym:
Po wprowadzeniu danych otrzymanych od operatora logujemy się do panelu logowania usługi Platan SIP trunk (Rys. 5), w którym zobaczymy posiadane numery telefoniczne oraz szczegóły konta SIP, a także wygenerujemy nowe hasło dla usługi VoIP.
Wpisanie tych trzech parametrów (loginu, domeny i hasła SIP) wystarczy do uruchomienia usługi Platan SIP trunk w centralach i serwerach Platan.
Aby skonfigurować konto w IP PBX Serverze Proxima lub PBX Serverze Libra, przechodzimy do menu: Linie miejskie → Uprawnienia i dodajemy nową linię VoIP. W ustawieniach szczegółowych linii wprowadzamy dane otrzymane do rejestracji konta (Rys. 6).
Po wprowadzeniu poprawnie danych do logowania oraz ustawień sieci pojawi się informacja o zalogowaniu konta VoIP (Status: OK 200). Gdyby wystąpiły kłopoty z zalogowaniem konta VoIP, pomocny może być artykuł Brak rejestracji VoIP – jak zdiagnozować przyczynę?
Dla central IP Prima postępujemy podobnie. Wprowadzamy dane do rejestracji w menu: Konfiguracja linii miejskich → Konta VoIP (Rys. 7).
Po wprowadzeniu danych do rejestracji należy również sprawdzić, czy wybrane kodeki w centrali lub serwerze są zgodne z preferowanymi przez operatora VoIP. Kodeki wybieramy w menu Ustawienia wspólne → Ustawienia VoIP (Proxima i Libra) lub Konfiguracja linii miejskich → Ustawienia VoIP (Prima).
Aby poprawnie kierować usługę Platan SIP trunk na numery MSN/DDI w serwerach i centralach Platan, numery wpisujemy z prefiksem krajowym 48 (np. 48585558800).
W przypadku usługi SIP trunk operatora Netia do rejestracji konta VoIP otrzymujemy:
Aby skonfigurować konto SIP trunk Netii w serwerze PBX Proxima lub Libra, przechodzimy do menu: Linie miejskie → Uprawnienia i dodajemy nową linię VoIP. W ustawieniach szczegółowych linii wprowadzamy dane otrzymane do rejestracji konta (Rys. 8).
Po wprowadzeniu poprawnie danych do logowania oraz ustawień sieci pojawi się informacja o zalogowaniu konta VoIP (Status: OK 200).
W centralach IP Prima dane wpisujemy w menu Konfiguracja linii miejskich → Konta VoIP (Rys. 9.). Wpisanie wartości Identyfikatora będzie możliwe po odznaczeniu opcji generuj automatycznie.
Jako kolejny przykład konfiguracji usługi SIP trunk w serwerach Platan wybrałem usługę dostarczaną przez firmę UPC. To usługa bez rejestracji.
Konto bez rejestracji oznacza, że do uruchomienia usługi operator nie prześle nam klasycznych danych, tj. loginu, hasła i adresu serwera rejestracji. Otrzymamy przydzielony nam publiczny adres IP (którym będziemy się prezentować u operatora) oraz adres IP serwera operatora lub jego domeny i czasami nazwę użytkownika.
To, jakie informacje otrzymamy, zależy od regionu, w którym UPC świadczy usługę. Rozważmy dwa przypadki:
W takim przypadku przy konfiguracji linii miejskiej VoIP w serwerze PBX Proxima lub Libra otrzymany adres IP wprowadzamy w ustawieniach szczegółowych w polu Identyfikator. Aby to zrobić, odznaczamy wcześniej pole wyboru Ustaw identyfikator automatycznie (Rys. 10).
W centralach IP Prima wypełniamy pole Identyfikator w menu Konfiguracja linii miejskich → Konta VoIP. Aby odblokować możliwość wpisania identyfikatora, odznaczamy pole wyboru generuj automatycznie (Rys. 11.).
W konfiguracji linii miejskiej VoIP w serwerze PBX Proxima lub Libra w ustawieniach szczegółowych wprowadzamy otrzymaną nazwę użytkowania i adres serwera operatora w polu Identyfikator <nazwa użytkownika>@<adres IP serwera operatora> (Rys. 12).
W opisanych powyżej przykładach konfiguracji kont bez rejestracji należy pamiętać, że dla tak skonfigurowanych usług nie otrzymamy informacji o poprawnej rejestracji konta (Status: OK 200). Jedyną metodą weryfikacji poprawnej konfiguracji jest zrealizowanie połączenia przychodzącego i wychodzącego.
W centralach IP Prima postępujemy analogicznie. W konfiguracji centrali uzupełniamy pole Użytkownik oraz wpisujemy ręcznie Identyfikator w postaci <nazwa użytkownika>@<adres IP serwera operatora> (Rys. 13.).
W artykule przedstawiliśmy krok po kroku, jak skonfigurować SIP trunk w systemach telekomunikacyjnych Platan. Zaczęliśmy od wymagań sprzętowych i licencyjnych, jakie trzeba spełniać, aby móc skorzystać z usługi SIP trunk. Następnie przedstawiliśmy ustawienia sieciowe w centralach serii Prima oraz w serwerach Proxima / Proxima plus i Libra. Pokazaliśmy też, w którym miejscu w programie wpisuje się kod licencyjny na kanały VoIP.
Kolejne kroki to opis konfiguracji usług SIP trunk w serwerach Proxima i Libra na przykładzie Platan SIP trunk, Netii i UPC – w zależności od danych, jakie dostarczają operatorzy. Dla Platan SIP trunk oraz usługi firmy Netia była to konfiguracja kont wymagających rejestracji. W przypadku operatora UPC – konfiguracja konta bez rejestracji, które ten operator oferuje.
Dla uzupełnienia informacji o SIP trunku polecamy artykuł Usługa SIP trunk – co to jest i czy warto? Przypominamy też o stosowaniu zaleceń opisanych w artykule 10 dobrych praktyk w instalacji i konfiguracji systemów Platan, aby cieszyć się niezawodną łącznością usług SIP trunk w systemach Platan.
Pisał:
Tomasz Jaroszewski
Korektę zrobiła i trzy grosze dorzuciła:
Joanna Lewandowska
PS Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dziękujemy!
Nie wiesz, jakie usługi VoIP wybrać? Chcesz skorzystać z centrali w abonamencie? Zadzwoń, napisz do nas – doradzimy, wyjaśnimy, pomożemy. Skorzystaj z pomocy integratorów VoIP blisko swojej lokalizacji – odwiedzą twoją siedzibę, zaproponują najlepsze rozwiązanie, odpowiednio skonfigurują centralę do usług Platan VoIP.