Platan.pl / VoIP / Blog / Usługa SIP trunk – co to jest i czy warto?

Usługa SIP trunk – co to jest i czy warto?

VOIP | Data publikacji: 05.10.2017 | Ostatnia aktualizacja: 05.07.2024
Platan SIP trunk - jak na autostradzie

Usługa SIP trunk – co to jest i czy warto?

Od ponad 10 lat oferujemy usługi telekomunikacyjne Platan SIP trunk jako alternatywę dla tradycyjnych łączy analogowych i cyfrowych ISDN oraz uzupełnienie oferty central telefonicznych. Ponieważ pojawiają się prośby o przybliżenie tej usługi, w artykule powiemy, czym jest SIP trunk, jakie są jego zalety i wady, czym warto się kierować przy wyborze dostawcy oraz jak dopasować usługę do swoich potrzeb.

 

Zmiany w telekomunikacji

Większość z nas pamięta czasy, kiedy aby mieć telefon w firmie lub domu, należało złożyć wniosek i uzbroić się w anielską cierpliwość na wiele miesięcy lub nawet lat, nim podłączono linię i aparat.

Na szczęście ten okres minął. Operatorzy telekomunikacyjni walczą o klienta przede wszystkim jakością i bogatą ofertą. Do wyboru mamy wiele usług transmisji głosu – od telefonii bezprzewodowej (GSM), przez telefonię tradycyjną (linie analogowe, łącza cyfrowe ISDN) do najmłodszej technologii VoIP (Voice over Internet Protocol).

Ostatnie rozwiązanie jest coraz popularniejsze wśród operatorów i polega na przesyłaniu głosu przez Internet. Zdarza się, że klient nawet nie jest świadomy korzystania z technologii VoIP, ponieważ płaci abonament za klasyczną linię analogową lub ISDN, a operator świadczy usługę z wykorzystaniem transmisji danych po IP. Klient otrzymuje od operatora odpowiedni modem konwertujący usługę VoIP na linie analogowe lub ISDN. Z kolei klienci biznesowi otrzymują coraz częściej ofertę na usługę SIP trunk.

 

Co to jest SIP trunk?

SIP trunk jest alternatywną usługą dla tradycyjnych linii analogowych, łączy ISDN BRI i ISDN PRI, wykorzystującą transmisję głosu przez sieć Internet. Usługa jest realizowana za pomocą protokołu SIP (Session Initiation Protocol), stąd nazwa SIP trunk. Od operatora oferującego usługę SIP trunk otrzymujemy konto, które może być:

  • z rejestracją (do zalogowania konta wymagane jest podanie loginu, hasła i adresu serwera rejestracji),
  • bez rejestracji (gdzie podaje się tylko adres IP, na który mają być wysyłane pakiety internetowe z sygnalizacją i głosem).

Na jednym koncie SIP w zależności od wykupionej usługi (liczby kanałów) można prowadzić od jednej do kilkudziesięciu rozmów jednocześnie. W związku z tym SIP trunk jest wykorzystywany przede wszystkim przez firmy, które mają centrale telefoniczne i chcą obsługiwać więcej niż jedną rozmowę jednocześnie – czy to w ruchu przychodzącym, czy wychodzącym. Niczym na wielopasmowej autostradzie, na której wiele aut  jedzie w obu kierunkach, a liczbę pasm w daną stronę można zmienić w zależności od natężenia ruchu.

 

Jakie są największe zalety usługi SIP trunk?

Łatwe przenoszenie

Jedną z największych i wyjątkowych zalet SIP trunk jest mobilność. Nie jesteśmy przywiązani do jednego miejsca, budynku, do którego operator dostarcza nam usługę. Możemy z niej skorzystać wszędzie tam, gdzie będzie dostęp do Internetu. W przypadku usług starszego typu operacja przenosin do innej lokalizacji jest związana z wnioskiem do operatora o ich przeniesienie do nowego miejsca. W usłudze SIP trunk podpinamy dotychczas wykorzystywane urządzenia w nowym miejscu. Dla poprawnego działania usługi często wystarczy posiadany dostęp do Internetu, również typu ADSL.

ADSL – Asymmetric Digital Subscriber Line, czyli asymetryczna cyfrowa linia abonencka. Dostawca takiego łącza zapewnia większą prędkość transmisji danych z sieci do odbiorcy niż w kierunku przeciwnym.

Jeden numer firmowy

Podobnie jak w przypadku ISDN PRI usługa SIP trunk umożliwia skierowanie całego ruchu przychodzącego na jeden numer firmowy. Może to być zarówno dotychczasowy, znany klientom numer, który przeniesiemy, jak i nowy, także z puli złotych numerów lub z numerów infolinii 801.

 

Bezpośrednie numery DDI

Ponadto, również podobnie jak w przypadku łączy ISDN, usługa SIP trunk wraz z centralą umożliwia kierowanie połączeń z różnych numerów publicznych na przypisane im bezpośrednie numery wewnętrzne (DDI). Takie numery kupimy pojedynczo lub w pakietach po 10 – dzięki temu firma może prezentować się jednym numerem wiodącym (np. jak u nas +48 58 555 88 00). Bezpośrednie numery do poszczególnych pracowników, grup lub działów będą się różniły  tylko końcówką (np. tak jak do naszego biura handlowego +48 58 555 88 20).

W centrali dla numerów DDI możemy ustawić osobne zapowiedzi (jak na naszym numerze serwisowym +48 58 555 88 88), a nawet włączyć na nich nagrywanie – o tym, jak zrobić jedno i drugie, pisałem w artykule Jak ustawić zapowiedź dla osób dzwoniących na numery DDI?

 

Dowolna strefa numeracyjna

Kolejną cechą usługi SIP trunk jest możliwość posiadania numeracji z dowolnej strefy numeracyjnej. Mimo że mamy siedzibę np. w Krakowie, możemy korzystać z numeracji z Gdańska, Warszawy, Olsztyna czy innego miasta. Klienci na ogół chętniej odbierają połączenia lokalne. Jednocześnie numeracja z wielu lokalizacji może świadczyć o firmie wielooddziałowej, która zgłoszenia telefoniczne może przyjmować z jednego centrum kontaktowego dla klientów.

Szach mat – swoboda ruchu i ceny SIP trunka często decydują o zmianie technologii
Szach mat – swoboda ruchu i ceny SIP trunka często decydują o zmianie technologii

Atrakcyjne ceny

Wreszcie jednym z najważniejszych elementów, który często wpływa na wybór oferty SIP trunk, jest cena. SIP trunk jest tańszy od usług świadczonych w tradycyjny sposób. Warto również dodać, że mimo niższych cen operatorzy dokładają wszelkich starań, aby usługa była niezawodna i jak najwyższej jakości.

 

Jakie są wady usługi SIP trunk?

Mimo wielu zalet usługi SIP trunk warto również wspomnieć o jej wadach.

Odpowiedni dostęp do Internetu

Podstawowym warunkiem, aby łączność z wykorzystaniem technologii VoIP odbywała się płynnie i bez zakłóceń, jest zapewnienie odpowiedniej przepustowości w dostępie do Internetu. Należy przyjąć, że przeprowadzenie jednej rozmowy telefonicznej w SIP trunk wymaga przepustowości 100 kbit/s  zarówno dla pobierania danych (download), jak i ich wysyłania (upload).

Do tych wartości należy doliczyć jeszcze obciążenie, jakie mogą generować użytkownicy korzystający z komputerów, tabletów i smartfonów, wysyłający i odbierający e-maile, oglądający strumieniowo filmy i webinaria lub pobierający pliki z sieci. Obecnie nawet operatorzy dostarczający usługi dostępu do Internetu typu ADSL oferują coraz większe prędkości przesyłu danych dla uploadu. Jednak dla zapewnienia najlepszej jakości połączeń głosowych w przypadku dużej liczby kanałów SIP trunk (np. 30) zalecam stosowanie dla tej usługi odrębnego łącza internetowego.

 

Ryzyko ataków

Najistotniejszym elementem, o którym trzeba pamiętać i który budzi obawy potencjalnych użytkowników usługi SIP trunk, są kwestie bezpieczeństwa. Głównym zagrożeniem są ataki robotów sieciowych oraz oszustwa i nadużycia dokonywane przez hackerów (włamania na konta i wykonywanie połączeń na koszt użytkownika).

Do wyeliminowania tych zagrożeń posłużą nam proste i tanie środki, takie jak podłączenie urządzeń sieciowych za routerem (NAT) oraz stosowanie dobrych praktyk przy wykonywaniu instalacji. Ponadto każdy operator zabezpiecza użytkownika swoimi mechanizmami przed niepowołanym korzystaniem z usług głosowych. Warto wspomnieć również o zabezpieczeniach w systemach telekomunikacyjnych Platan zwiększających bezpieczeństwo stosowania technologii VoIP.

 

Czy warto korzystać z usługi SIP trunk?

Czy warto korzystać z usługi SIP trunk? Zdecydowanie tak, warto korzystać z połączeń VoIP i SIP trunka, który obecnie rozwija się najszybciej. Kiedy warto? Do jakich firm jest skierowana ta oferta? Biznes i klienci indywidualni poszukują usług, które będą dopasowane do ich potrzeb. Usługi VoIP mogą najszybciej spełniać wysokie oczekiwania użytkowników – i nie są to tylko rozwiązania dla największych przedsiębiorstw. Również niewielkie firmy, które do tej pory miały jedną czy dwie linie telefoniczne, mogą sięgnąć po wariant SIP trunka pozwalający na prowadzenie np. trzech jednoczesnych rozmów. Telefonia internetowa jest bez przerwy rozwijana, wprowadzane są nowe kodeki poprawiające jakość głosu, zabezpieczenia w postaci szyfrowania rozmów czy dodatkowe usługi. 

Połączenia z wykorzystaniem technologii VoIP – z dowolnego miejsca na świecie, gdzie jest dostęp do Internetu.
Połączenia z wykorzystaniem technologii VoIP – z dowolnego miejsca na świecie, gdzie jest dostęp do Internetu.

Dodatkowe usługi

SIP trunk oferuje wiele zaawansowanych usług, np.:

  • wirtualny faks – usługę wysyłania i odbierania faksów. Najczęściej faksy przychodzące są skierowane na podany adres e-mail, a wysyłanie faksów jest realizowane przez panel na stronie internetowej;
  • nagrywanie rozmów – nagrane rozmowy są przechowywane w chmurze danych;
  • poczta głosowa – przekierowanie połączeń na pocztę głosową, gdy nie ma nas w biurze;
  • rozmowy wewnątrz sieci operatora są przeważnie darmowe.

Do tego usługi SIP trunk są atrakcyjne cenowo w porównaniu do tradycyjnej telefonii. Szczególnie warto się zapoznać z ofertą na połączenia międzynarodowe, które czasem są tańsze od krajowych. Jeżeli w usłudze wykupimy dodatkowe numery z innych państw, to zagraniczny klient chętniej do nas zadzwoni. Także my łatwiej dotrzemy do takiego klienta, gdy będziemy się prezentować numerem z jego regionu.

 

Platan SIP trunk

Jeżeli chcesz, aby Twoja firma również pod względem telekomunikacji była nowoczesna i elastyczna, to rozważ uruchomienie usługi SIP trunk. Zachęcam do zapoznania się z ofertą na usługę SIP trunk firmy Platan. Dostępne są aż cztery warianty usługi Platan SIP trunk: 3, 10, 20 i 30 kanałów – dla firm różnej wielkości i o różnej intensywności ruchu telefonicznego.

Abonament Platan SIP trunk wraz pakietem 330 minut na połączenia krajowe do sieci komórkowych i stacjonarnych oraz wybrane kierunki zagraniczne – już od 49 zł (lipiec 2024).

Dodatkową korzyścią oferty firmy Platan na dostawę usługi VoIP jest możliwość zakupu nowej centrali dowolnego typu i w dowolnej konfiguracji wraz z dodatkowym wyposażeniem (telefonami analogowymi i telefonami VoIP, wideotelefonami IP, Serwerem Aplikacji Platan czy serwerem faksów) w ramach abonamentu. Nie trzeba inwestować od razu w sprzęt, można go nabyć w systemie ratalnym.

 

Jak dobrać SIP trunk do swoich potrzeb?

Przed wyborem usługi SIP trunk warto wykonać prosty audyt realizowanego ruchu telefonicznego. Zachęcamy do kontaktu z siecią naszych Partnerów oferujących usługi VoIP (Integratorów VoIP), którzy taki audyt mogą wykonać. Podczas audytu należy sprawdzić:

  • średnią liczbę jednocześnie realizowanych połączeń – pozwoli nam to określić, ile kanałów potrzebujemy;
  • przepustowość łącza Internet (download i upload) – sprawdzimy, czy dostęp do Internetu jest wystarczający, czy należy zmienić usługę. Przypominam, że do przeprowadzenia jednej rozmowy należy zapewnić przepustowość ok. 100 kbit/s w pobieraniu i wysyłaniu;
  • utraty i opóźnienia pakietów w sieci oraz jitter – określi stabilność i niezawodność posiadanego łącza;
  • czy posiadana centrala telefoniczna umożliwia korzystanie z usługi SIP trunk.

Jitter to krótkookresowe odchylenie od ustalonych, okresowych charakterystyk sygnału. Oznacza to, że transmitowana ramka z głosem musi być dostarczona do odbiornika w ściśle określonych odstępach czasowych.

Przy okazji mała dygresja. Klienci pytają czasami, czy uruchomienie usługi VoIP wymaga wymiany telefonów na telefony IP. Nie, uruchomienie tej usługi nie wymaga bezwzględnie korzystania z telefonów IP. Jeśli mamy centralę, która obsługuje SIP trunk, możemy pozostać przy dotychczasowych telefonach, nie ma konieczności ich wymiany i ponoszenia dodatkowych wydatków.

 

Jak wybrać operatora VoIP?

Podczas wyboru operatora usługi SIP trunk warto porównać:

  • ceny abonamentów dla różnych okresów trwania umowy i stawki za połączenia, również w zależności od typów połączeń (krajowe stacjonarne, komórkowe, zagraniczne do krajów, z którymi najczęściej się kontaktujemy),
  • pakiety minut – czy są wliczone do abonamentu, czy wybierane dodatkowo, kwestia, czy lepiej mieć stałą opłatę, czy rozliczać się każdorazowo wg faktycznie przeprowadzonych rozmów,
  • dostęp do serwisu w przypadku kłopotów z usługą,
  • możliwość kontaktu z lokalnym partnerem operatora,
  • zabezpieczenie usługi przed nadużyciami (zwanymi potocznie fraudami).
     

Podsumowanie

Usługa SIP trunk to nowoczesny sposób komunikacji, z którego możemy skorzystać wszędzie tam, gdzie jest dostęp do sieci Internet. Korzystanie z usługi nie wymaga doprowadzenia infrastruktury konkretnego operatora.

W artykule przedstawiłem podstawowe zalety i wady tego rozwiązania. Wspomniałem też o dodatkowych usługach, jakie są dostępne. Podpowiedziałem, co warto brać pod uwagę przy dopasowywaniu oferty SIP trunk do swoich potrzeb. A także – czym się kierować podczas wyboru operatora.

Dobre przygotowanie i dopasowanie usługi zapewnią niezawodną i tanią łączność. Zapraszam oczywiście do korzystania z oferty Platan SIP trunk, dzięki której można obniżyć rachunki za połączenia telefonicznie i zakupić w abonamencie nową centralę wraz z telefonami i innymi urządzeniami.

 

Pisał:
Tomasz Jaroszewski

Korektę zrobiła i trzy grosze dorzuciła:
Joanna Lewandowska

 

PS Jeśli spodobał ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dziękujemy!

VoIP, SIP trunk, Porady

Platan

Zobacz również

Zobacz wszystkie
Jak skonfigurować SIP trunk w serwerach Platan?

25.10.2017

Jak skonfigurować SIP trunk w serwerach Platan?

Jak skonfigurować SIP trunk w centralach Prima oraz serwerach PBX Proxima i Libra dla operatorów Platan, Netia i UPC – dla kont z rejestracją i bez.

Przeczytaj
VoIP
Brak rejestracji VoIP – jak zdiagnozować przyczynę?

13.07.2017

Brak rejestracji VoIP – jak zdiagnozować przyczynę?

Jak zdiagnozować przyczynę braku rejestracji konta VoIP w serwerze Proxima lub Libra? Jak czytać logi z programu Wireshark do diagnostyki VoIP?

Przeczytaj
VoIP

Skontaktuj się z nami

Nie wiesz, jakie usługi VoIP wybrać? Chcesz skorzystać z centrali w abonamencie? Zadzwoń, napisz do nas – doradzimy, wyjaśnimy, pomożemy. Skorzystaj z pomocy integratorów VoIP blisko swojej lokalizacji – odwiedzą twoją siedzibę, zaproponują najlepsze rozwiązanie, odpowiednio skonfigurują centralę do usług Platan VoIP.

Punkty sprzedaży

Punkty sprzedaży

Znajdź integratora VoIP w pobliżu swojej lokalizacji

Gdzie kupić?