Platan.pl / Centrale / Funkcjonalności / Dowolność połączeń

Dowolność połączeń

Na czym polega dowolność połączeń

Cenimy sobie swobodę wyboru. Nie lubimy narzuconych ograniczeń. Jaką swobodę można mieć w przypadku systemu telekomunikacyjnego? 

Zachowaj możliwość korzystania z łączy dowolnego operatora – czy to tradycyjnego, z liniami cyfrowymi lub analogowymi, czy mobilnego, czy oferującego transmisję głosu w sieci internetowej VoIP (Voice over IP). Nie trzeba się nawet ograniczać do jednego operatora, jeśli ze względów bezpieczeństwa lub oszczędności przyda się kilka dróg komunikacyjnych. Zarówno ruch przychodzący, jak i wychodzący możemy dowolnie kierować

Stosuj dowolne telefony. Niezależnie od tego, z usług jakiego typu operatora korzystasz, używaj dowolnego rodzaju telefonów. Czy to bardziej zaawansowanych aparatów IP lub systemowych, czy prostych i niedrogich telefonów analogowych, czy telefonów komórkowych. Każdy telefon będzie dostępny pod krótkim numerem wewnętrznym, natomiast rozmowy z niego wykonywane i do niego kierowane będą bezpłatne w ramach systemu.

Czy poza tym może być coś jeszcze dowolnego? Jak najbardziej! Możemy swobodnie tworzyć dowolne numery wewnętrzne telefonów długości od jednej do szesnastu cyfr.  A także zmieniać wedle upodobania dowolne kody funkcji – wybrane lub wszystkie. W tym decydować o tym, jaką cyfrą – o ile w ogóle – rozpoczynać połączenia zewnętrzne, czyli jakie ma być tzw. wyjście na miasto. Czy będzie to tradycyjne zero, czy je uwolnimy. 

Przyjrzyjmy się bliżej tym możliwościom programowym – na czym polegają i kiedy warto z nich skorzystać.

Dzwoń dowolnie

Uwolnij zero!

Co to znaczy? Zwykle w centralach abonenckich używamy krótkich numerów do wybierania funkcji i numerów wewnętrznych. A żeby wykonać połączenie poza centralę, należy przed wybraniem numeru miejskiego dodać „0”. Nie we wszystkich centralach można to zmienić. 

W Librze i Proximie nie musi to być „0”. Możesz wybrać „9”" albo „7”, albo inną ulubioną cyfrę lub liczbę. Albo nie wybierać nic – nawet wtedy serwer PBX Platan połączy Cię automatycznie zarówno z kolegą z firmy, jak i z dowolnym numerem miejskim. 
 

Jak to działa?

Algorytm na rysunku obok pokazuje, co po kolei sprawdzają serwery PBX Libra i Proxima, gdy nie zdefiniowano żadnej cyfry dla „wyjścia na miasto”. Serwer będzie czekał, czy osoba dzwoniąca nie wstuka dłuższego numeru miejskiego. Jeśli tak – to z nim połączy. Jeśli nie, to sprawdzi, czy ma zapisany taki ciąg liczbowy jako numer wewnętrzny lub kod funkcji. I połączy z użytkownikiem wewnętrznym lub zrealizuje funkcję. Jeśli numeru nie znajdzie w systemie – spróbuje wykonać dodatkowo połączenie miejskie, niezależnie od długości numeru.

 

Jak wykorzystać uwolnienie zera?
Wybieranie numerów bez początkowego zera

Jak wykorzystać uwolnienie zera

Przykład 1

  • Jeśli uwolnisz zero, do dyspozycji będzie pełna numeracja centrali. Dzięki temu numery telefonów w hotelu, pensjonacie czy przychodni dostosujesz do numerów pokoi lub gabinetów. Bez pomijania żadnego piętra, bo numery mogą być kilkucyfrowe. Na wykonywanie połączeń zewnętrznych można przeznaczyć wtedy albo dowolną cyfrę, od której nie zaczyna się żaden numer wewnętrzny (np. 9), albo łączyć się z numerami miejskimi bez uprzedniego wybierania czegokolwiek. 
  • Numery wewnętrzne telefonów w pokojach będą mogły być takie jak numery pokojów: 001, 002, 003… (parter), 101, 102, 103… (I piętro), 201, 202, 203 (II piętro) itd.
     

Przykład 2

  • Służby mundurowe, policja czy wojsko mają własne sieci resortowe. Jednocześnie korzystają z usług tradycyjnych operatorów. Jeśli chcą rozdzielić dostęp do poszczególnych linii, można zdefiniować oddzielne wyjście do sieci resortowych, np. „9”, a do tradycyjnych operatorów wychodzić przez „0”. Do każdego sposobu wychodzenia na miasto przypiszemy niezależne systemy LCR (Least Cost Routing) – wyboru najtańszej drogi połączeniowej w zależności od numeru, na który dzwonimy.

Przykład 3

  • W firmie była używana wcześniej centrala innego producenta, a użytkownicy są przyzwyczajeni np. do wybierania „9” przed numerami miejskimi. Przyzwyczajenie drugą naturą człowieka, po co więc utrudniać  codzienną pracę. Zamiast zera można ustawić „9” jako „wyjście na miasto” i dzwonić jak dotychczas.

Wybieraj, jak chcesz

Centrale telefoniczne mają mnóstwo funkcji. Wszystkie można wywołać przez wybranie na klawiaturze telefonu podłączonego do centrali odpowiedniego kodu. Niektóre funkcje są dostępne przez telefon pod odpowiednio oznaczonymi przyciskami, np. poczty głosowej. Warto zapisać te najczęściej stosowane kody pod programowalnymi przyciskami telefonów, np. IP Platan.

Te domyślnie zdefiniowane kody można w centrali zmienić na inne, jeśli takie jest życzenie użytkowników. Dowolnie definiuj kody, jakie trzeba wybrać, aby zrealizować daną funkcję serwera Proxima lub Libra. 

Na szczęście w serwerach Proxima i Libra tych kodów nie trzeba pamiętać. Wszyscy użytkownicy mają dostęp do swoich ustawień w centrali przez przeglądarkę internetową i Strefę Użytkownika. Zobaczą tam aktywowane usługi, przekierowania, logowania, stan poczty głosowej. Mają też dostęp do podręcznej pomocy ze spisem aktualnych numerów funkcji. Co jest szczególnie przydatne, gdy te kody zostały zmienione.  

Zaloguj się do testowego PBX Servera Libra, aby zobaczyć, jak wygląda Strefa Użytkownika: http://libra.platan.pl  
Testowy nr wewnętrzny: 200, kod dostępu: 123456. 

 

Jak wykorzystać dowolną numerację
Domyślne kody funkcji serwerów Platan - widok Strefy Użytkownika

Jak wykorzystać dowolną numerację funkcji

Oto dwa przykłady, gdy warto zmieniać domyślne kody funkcji centrali:

Przykład 1

  • Pracownicy często ustawiają przekierowania, aby któryś z kolegów odebrał telefon, gdy oni będą zajęci rozmową (CFB - przekierowanie dzwonienia, gdy zajęty). Domyślnie takie przekierowanie jest realizowane przez kod *736 "TEL" (gdzie TEL oznacza numer, na który ma być realizowane przekierowanie). Można to uprościć i zmienić kod np. na *7 "TEL" lub #7 "TEL" lub *#7 "TEL", a nawet samo 7 "TEL", jeśli tej cyfry nie używamy nigdzie w numeracji.

Przykład 2

  • W firmie była używana wcześniej centrala innego producenta, z innym sposobem wybierania funkcji. Użytkownicy są jednak do tych kodów przyzwyczajeni, a nie wszyscy lubią uczyć się obsługi nowych urządzeń. Nie ma potrzeby – nie zmieniaj przyzwyczajeń! Ustaw takie kody funkcji, do jakich użytkownicy przyzwyczaili się w innej centrali. Może to być nie tylko wspomniane wyżej „wyjście na miasto” przez „9”,  ale i jakiekolwiek przekierowanie połączeń, ich przechwytywanie czy aktywowanie poczty głosowej. 

Zobacz domyślne kody funkcji

Kliknij przycisk poniżej, aby pobrać plik PDF z domyślnymi kodami funkcji w serwerach Proxima i Libra
Pobierz PDF z kodami funkcji

Oszczędzaj, gdzie możesz

Koszty generuje przede wszystkim ruch wychodzący, bo to za niego operatorzy telekomunikacyjni pobierają opłaty. Korzystaj swobodnie z ofert operatorów, kieruj ruch dowolnie do nawet kilku dostawców usług komunikacji głosowej. Uwzględniaj godziny pracy lub kierunki, na które dzwonisz.

Przykład 1

  • Decydujesz się wynająć część powierzchni biurowej innej firmie i dajesz jej jednocześnie możliwość wyboru operatora. Jeden serwer PBX Platan obsłuży nawet kilka firm, każda z nich będzie mogła korzystać z usług innego operatora.

Przykład 2

  • Zależy Ci na jak najniższych kosztach, więc najczęściej korzystasz z rozmów internetowych VoIP. Jednak w godzinach 10–13 organizujesz zwykle webinary i zależy Ci, aby łącze internetowe miało w tym czasie jak największą przepustowość. Ustaw dla tych godzin osobny tryb pracy i skieruj w tym czasie ruch telefoniczny w pierwszej kolejności do sieci tradycyjnych operatorów – zapewnisz sobie zarówno dobrą jakość połączenia w czasie trwania szkolenia, jak i nieprzerwaną łączność dla reszty firmy.

Przykład 3

  • Prowadzisz firmę pracującą poza standardowymi godzinami pracy, np. często kontaktujesz się z oddziałem zagranicznym swojej firmy lub kontrahentami zagranicznymi, pracującymi w innej strefie czasowej. Możesz teraz jeszcze bardziej elastycznie korzystać z ofert operatorów i kierować ruch w zależności od pory dnia i ustalonego trybu pracy. Dzwoń w ciągu dnia przez operatora, który oferuje najkorzystniejsze stawki krajowe w godzinach szczytu, a po południu lub wieczorem przez łącza tego, który ma najlepszą ofertę dla połączeń międzynarodowych o tej porze. Oczywiście automatycznie, bez wybierania czegokolwiek dodatkowo. Czysta oszczędność!

Nie zapomnij sprawdzić oferty Platan SIP trunk, czyli usługi wielokanałowej komunikacji głosowej z wykorzystaniem VoIP. Bo może się okazać, że nie trzeba rozdzielać ruchu między różnych operatorów, by było najkorzystniej. Do tego wybrane kierunki zagraniczne są rozliczane w ramach pakietów minut.

Powiązane produkty

PBX Server Libra

PBX Server Libra

Największy serwer PBX, skalowalny, jedno- lub wielojednostkowy.
IP PBX Server Proxima / Proxima plus

IP PBX Server Proxima / Proxima plus

IP PBX Servera Proxima i jego rozbudowana wersja Proxima plus

Nasze funkcjonalności

Zobacz wszystkie funcjonalności
centrale
Sieciowanie

Sieciowanie

Sprawdź funkcjonalność
centrale
Multi Phone

Multi Phone

Sprawdź funkcjonalność
centrale
Inteligentna dystrybucja

Inteligentna dystrybucja

Sprawdź funkcjonalność
centrale
Kolejkowanie połączeń

Kolejkowanie połączeń

Sprawdź funkcjonalność
centrale
Nagrywanie rozmów

Nagrywanie rozmów

Sprawdź funkcjonalność
centrale
Wideorozmowy

Wideorozmowy

Sprawdź funkcjonalność
centrale
Telekonferencje

Telekonferencje

Sprawdź funkcjonalność
centrale
Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo

Sprawdź funkcjonalność
centrale
Poczta głosowa

Poczta głosowa

Sprawdź funkcjonalność
centrale
Licencje tymczasowe

Licencje tymczasowe

Sprawdź funkcjonalność

Skontaktuj się z nami

Nie wiesz, jaką centralę, urządzenia lub oprogramowanie wybrać? Porozmawiajmy – doradzimy, wyjaśnimy Partnerzy Platan i Autoryzowani Instalatorzy to sieć współpracujących z nami firm. Odwiedzą miejsce planowanej inwestycji, dopasują najlepsze rozwiązanie, zaoferują je w cenach producenta, zainstalują, zaprogramują, przeszkolą użytkowników i będą opiekować się systemem telekomunikacyjnym na miejscu.

Punkty sprzedaży

Punkty sprzedaży

Znajdź instalatora w pobliżu swojej lokalizacji.

Gdzie kupić?